Bienvenu sur www.francianyelv.hu   A kijelölt francia nyelvű szöveg felolvasásához kattints a hangszóróra! Bienvenu sur www.francianyelv.hu GSpeech

Armand PetitjeanArmand Petitjean egy tönk szélére jutott gyümölcspálinka-készítõ család sarjaként látta meg a napvilágot 1884-ben. Testvéreivel együtt nem törõdött bele a nélkülözésekbe, ezért kivándoroltak Dél-Amerikába. Santiagóban létrehoztak egy kereskedõtársaságot, amely hamar felfutott, és rövid idõn belül a város tehetõs polgárai közé emelte a Petitjean fivéreket. A világháború híre felkavarta Armandot, és sietõsen otthagyva a jól mûködõ családi vállalkozást, beállt harcolni a nagy francia honért. S lám, milyen kicsi a világ: katonakörökben már hallottak Petitjean dél-amerikai üzletérõl.

Latin-Amerikába küldték ki, ahol diplomataként kamatoztathatta addigi tapasztalatait; kiváló diplomáciai és üzleti érzékének köszönhetõen bejutott a felsõ tízezer közé. A háború után mint dél-amerikai szakértõ Brazíliába került Francois Coty, a huszadik századi illatszergyártás egyik vezetõ személyiségének telephelyére, ahol gyorsan felvirágoztatta a rábízott részleget. A szerencse kétségtelenül mellé szegõdött, mert ezúttal újra megelõzte munkájának híre, és a párizsi központban maga a fõ-fõ fõnök, Coty szeretett volna találkozni brazíliai beosztottjával. A találkozás olyan jól sikerült, hogy Coty azonnal pártfogásába vette Petitjeant, aki hamar kitanulta a parfümgyártás fortélyait, s már õ ostromolta folyton új ötleteivel mesterét. Talán pálinkafõzõ õseitõl örökölte érzékét az illatok iránt, pár év múlva már csak a híres "orr"-ként emlegették. Szóval Mösziõ Orr boldogan vetette bele magát az illatszerkészítés rejtelmeibe; ömlöttek belõle az újítások és a jobbnál jobb megoldások. A nagy mentor, Coty halála után 1935-ben megalapította saját cégét, és egy közép-franciaországbeli kis kastély után a Lancôme nevet adományozta neki. Az o betût díszítõ kalapka (^) nem más, mint utalás a kastély romantikus tornyára. 

Emblémája a rózsa lett, mert Petitjean szerint ahogy a gomblyukba betûzik a rózsát, ugyanúgy ékesíti fel a parfüm az öltözetet. Az illatot egy láthatatlan dísznek tartotta, mely mégis megkoronázza megjelenésünket. Az élete delét átlépõ illatzseni olyan "hírességekkel" ajándékozta meg az utókort, mint a Trésor, a Poême, az O Oui és az O De Lancôme, melyek ma is a legfinomabb illatok közé tartoznak. Luxuskozmetikai cikkei fél év múlva szintén széles körû elismerést arattak. Bõrápoló készítményei és make-upjai vezetõ pozícióba kerültek a szépségipar piacán és a harmincas évek gazdasági válsága miatt pangó francia parfüm- és kozmetikai ipar – szerinte jogos – elsõségét látszottak helyreállítani. Az amerikai vetélytársak, Elizabeth Arden és Harriet Hubbard, erõteljes marketing bevetésével igyekeztek kihasználni a válság adta lehetõséget. 

Úgy tûnik, Petitjeannak megint az a feladat jutott, hogy feltámasszon és megerõsítsen egy már meglévõ, de mégis halófélben levõ dolgot. Kiváló készítményei és inspiratív üzleti fogásai nyomán az európai szépségipar újra felébredt Csipkerózsika-álmából, és gyönyörû királylánnyá kezdett formálódni, aki tud mozogni, járni és aktivizálódni. Nem kevesebbel, mint egyszerre öt új parfümmel indított, mivel úgy gondolta, hogy ha a divatházak egész kollekciókat tudnak útjukra bocsátani, akkor erre a parfümkészítõk is képesek. Így született meg a Bocages, a Kypré, a Conquête, a Tendres Nuits és a Tropiques. A Tropiques egyébként a kedvenc illata volt. Nagyon fontosnak tartotta a külcsín szerepét, ezért Georges Delhomme festõmõvészt kérte fel a mûvészeti vezetõ posztra, aki csaknem harminc éven át dolgozott neki. Delhomme ötletes, romantikus plakátokat és parfümüvegeket tervezett. Az ötvenes években minden területen gyümölcsözõ korszak köszöntött a Lancôme-ra. Megjelent a Magie, amelyet 1952-ben a Trésor, a Plaisir, 1957-ben pedig a Flèches d'Or és az Envol követett. 

A Trésor fényûzõ bemutatóját a Palais de Chaillotban tartották meg egy látványos balettelõadás keretében. Petitjean hatalmas gyárat létesített Párizs mellett; ekkor a cégnek már ötszáz alkalmazottja volt. Közel nyolcvancévesen vonult vissza, cégét pedig szintén egy kozmetikai óriás, a L'Oréal vette át, melynek korszerû laboratóriumi elõnyeit kihasználva, a Lancôme még magasabb színvonalra emelte termékei minõségét. A cég arca 14 éven keresztül Isabella Rossellini (Ingrid Bergman és Roberto Rossellini lánya) volt, aki által a Lancôme hangsúlyozni kívánta a romantikus, nõies, de mégis fiatalos imázsát. Majd Juliette Binoche színésznõ és Marie Gillain arcképei kerültek plakátjaikra. Az 1936-ban bevezetett forradalmian új termék, a Nutrix nevû, szérumalapú éjszakai krémmel elindult a bõrápoló sorozatok folyamatos megjelentetése. Krémek, lemosók, habok és zselék tömkelegét bocsátották a hölgyek rendelkezésére. 

A Primordiale termékcsalád bevezetésével új dimenzió nyílt meg a harmincas éveikben járó, fiatalságukat és feszességüket megõrizni kívánók elõtt. Szinte azonnal hatnak a ránctalanító anyagokkal bõven ellátott krémek. A negyvenes korosztály bõrének a Rénergie termékek adnak tökéletes védelmet ; az ötven év körül járók pedig az Absolue termékcsalád okozta áldásos tevékenységbõl részesedhetnek nap mint nap. Mert Ön megérdemli! A hatvanas években megteremtették a barna és a bézs szemhéjfestéket elõnyben részesítõ "semmi smink" trendet, a nyolcvanas években pedig a tavasz és az õsz színeit keverték make-upjaikba.

Palackba zárt kellem

Az 1969-ben újdonságnak számított citrusfélékbõl álló illat, az O De Lancôme viharos gyorsasággal hódította meg a fiatal hölgyek szívét, és játszi könnyedséggel tört be a parfümpiacra. S hogy mi volt ennek az oka? A mandarin, a grapefruit, a citrom és a koriander felhasználása még ritka hollónak számított. Túl merészek és modernek voltak még ezek az összetevõk az akkori "orrok"-nak. Az "illatbravúrt" mai napig tartó siker koronázza. 1990-ben indították újra a Trésort, amit Sophia Grojsman, egy orosz–amerikai parfümkészítõ alkotott, és "ölelj át" parfümnek nevezett el. Valóban gyengéden karolja át légterünket, és nem tolakodó módon, de folyamatosan közelünkben marad. A Trésor összetevõit mesteri aránykeveréssel hozták létre. Minden jegy a maga helyén van, kellõ mértékben. Nyitójegyében a fehér rózsa, a barackvirág és a gyöngyvirág tárják ki szirmaikat. Gyengéden hozzák tudomásunkra, hogy ez még csak a kezdet. Menjünk mélyebbre az alkotók megismerésében! Szívjegyében az írisz, a jázmin, a nõszirom, az orgona és a rózsa együttes jelenléte meghökkentõ módon hat az érzékekre. Itt értjük meg, hogy miért a Trésor névre hallgat, hiszen valódi kincsre bukkanunk. A szantálfa, a cédrus, a pézsma, a vanília, az ámbra és a fahéj még csak megerõsítik az illatkompozíció kivételes voltát. Üvege csiszolt, bordázott, négyszögre emlékeztetõ forma, mely értékeket õrzõ palackot idéz. Ahogy a trezorban õrizzük kincseinket, ez az üveg is õrzi a Trésor titokzatos folyadékát, mely már annyi hölgytársunk auráját tette felejthetetlenné. Dobozának barackos árnyalata, üvege és illata is mintha egy virágba borult, gyönyörû provence-i vidék tájaira kalauzolna minket. Szinte látjuk magunk elõtt a patinás, sikátoros utcákat, ahogy az ablakokban virítanak a leanderek és a fûszeres, mediterrán virágok. Halljuk az emberek jókedvû nevetését, szinte már mi is velük együtt énekeljük az ismert francia dalocskákat és sanzonokat a harmonika hangjára (30 ml: 10 800 Ft).

?, oui !

Mondj igent az életre! – hirdették 1998-ban, mikor is megjelentették az ? Oui! optimizmusra sarkalló, fiatalos vitalitást és életörömöt sugárzó illatát. A citrusos összetevõk összeolvadnak az üde gyümölcsökkel és a liliomok hosszan tartó melegségével. Korunk pesszimista, borúlátó, értékeket tagadó világában az ? Oui! egy fellélegzés. Beleszippantva már nem is érezzük olyan reménytelennek a világ sorsát, megmagyarázhatatlan derûlátás és nevetés kerít minket hatalmába, és a dolgokat napfényesebb oldalukról közelítjük meg. Ó, igen! Fejjegye: bergamott, mandarin, vízijácint, nektarin, frézia. Szívjegye: alma, körte, ananász, lonc, selyemfa, vodka. Bázisjegye: merengõ liliom (30 ml: 5600 Ft).
A Lancôme legújabb illata a Miracle. Ebben a kompozícióban az összetevõk ünneplik és bókolva méltatják azt az igazi csodát, melyet létünk tartalmaz. Az élet maga egy csoda! – harsogja a frézia, a gyömbér, és a bors a fejjegyben. Erre válaszként a magnólia kitárja hatalmas szirmait, és felfedi az illat lágy, szeretõ szívét. Ezt a méltatást már a jázmin se hagyja szó nélkül, "õ" is bekapcsolódik a "kórusba", és bevonva a borostyánt, a pézsmát és a mécsvirágot, együtt harsogják az élet szépségeit és rendkívüliségét. Ha befújjuk magunkat a Miracle-lel, talán egy pillanatra elgondolkozunk életünk eseményein, és hamarabb észrevesszük környezetünkben azokat a hétköznapi csodákat – emberi kapcsolódásokat, történéseket –, melyekkel a sors megajándékozott minket (30 ml: 9900 Ft). 

A Miracle Homme L'Aquatonicot férfiaknak szánták. Alkotója, Francis Kirkdijan, aki egy friss, citromos fejillatot vett alapul, majd hozzáadott egy vizes dimenziót és a páfrány frissességét. Az elsõ érzetben a koriander, a keserû narancs és a rebarbara kesernyés ízei, illetve a cédrusfa férfias, karakterisztikus jellegzetességei érvényesülnek. Ezáltal az illatot beburkolja egy fás-pézsmás felhõ, melynek súlyosságát a rózsafa és a vetiver teszi könnyedebbé, oldottabbá. Kirkdijan kompozíciója egyszerre hûvös és távolságtartó, mégis emberi (125 ml: 11 900 Ft).

 

Hozzászólás (Facebookkal)

Ismert bűnözőt szöktettek meg helikopterrel egy francia börtönből – közölte az AFP hírügynökség a...
„Franciaország magyarországi nagykövete támogatja Orbán Viktort" címmel jelent meg a Mediapart...
Többek között homoszexuális, transzvesztita fekete táncosokkal mulatott a Zene Ünnepén Emmanuel...
C'est voté. Le Parlement hongrois rend l'aide aux migrants passible de poursuites pénales. Et de...
Kezdő szinttől bármilyen típusú és szintű nyelvvizsgára, érettségire, üzleti és állásinterjúkra,...
Qui va encore nous faire croire que le livre est mort, tué par internet? Rassurez-vous, le livre...
A kijelölt francia nyelvű szöveg felolvasásához kattints a hangszóróra! Francianyelv.hu felolvasó