Bienvenu sur www.francianyelv.hu   A kijelölt francia nyelvű szöveg felolvasásához kattints a hangszóróra! Bienvenu sur www.francianyelv.hu GSpeech

A délutáni alvásnak kulcsfontosságú szerepe van az emlékek hosszabb távú elraktározásában – derült ki amerikai pszichológusok kísérleteiből.

A délutáni alvás kihagyása rossz hatással lehet a kisgyerekek memóriájára – számol be egy amerikai kutatásról a The Guardian. A pszichológusok azt találták, hogy a délutáni alvás az óvodások számára azért is fontos, mert így jobban emlékeznek arra, amit délelőtt tanultak. Így az ebéd utáni pihenő kihagyása veszélyes lehet, ugyanis befolyással van az emlékek elraktározási folyamataira.

A pszichológusok azt találták, hogy azok a gyerekek, akik rendszeresen kihagyják a délutáni alvást, rosszabbul teljesítenek a memóriateszteken, mint azok, akik alszanak ebéd után. Az alvás kihagyásának hosszabb távú következménye is van: egy kiadós éjszakai alvás után sem teljesítenek jobban azok, akik nem sziesztáznak. Ezek az eredmények arra hívják fel a figyelmet, hogy az alvásnak kulcsfontosságú szerepe van az emlékek beépülésében, tehát a tanulásban. Azok a gyerekek járnak tehát a legjobban, akik rendszeresen alszanak azokban az időkben, amikor a gondozók erre bátorítják őket. Az idősebb gyerekek számára, akiknek már nincs szükségük délutáni alvásra, ez nem olyan fontos.

A kísérletet óvodákban végezték: a kutatók 40 három és öt év közötti gyereknek tanítottak meg egy egyszerű számítógépes játékot. A gyerekeknek memorizálniuk kellett képek elhelyezkedését egy egy rácson – a képek macskát, esernyőt, rendőrt stb. ábrázoltak. A gyerekek délelőtt 10 órától „tanultak” egészen addig, ameddig körülbelül 75 százalékos teljesítményt tudtak nyújtani a képek helyének azonosításában.

A kutatók minden gyerek teljesítményét kétszer ellenőrizték. Az egyik esetben a gyerek ebéd után (kb. 1 és 3 óra között) aludt egy órát, és utána volt a teszt; a másik esetben nem aludt. A kutatók azt mérték, hogy ezekben az esetekben a gyerekek hogyan teljesítenek egy aznap délutáni teszten.

Az eredmények azt mutatták, hogy azok, akik aludtak délután, ugyanazt a teljesítményt érték el, mint délelőtt (kb. 75 százalék). Azok azonban, akik nem aludtak délután, rosszabbul teljesítettek: nekik 65 százalékos lett az átlagos eredményük. „Ha a gyerek aludhatott délután, akkor emlékezett mindazokra a képekre, amelyeket reggel tudott, míg ha kihagyta a délutáni alvást, akkor elfelejtette egy részüket” – fogalmazza meg a tapasztalatokat Rebecca Spencer, a kutatás egyik vezetője.

Hogy a kutatók megbizonyosodjanak arról, hogy a délután alvók jobb teljesítménye nem csupán a kipihentségük miatt volt-e, egy nappal később megismételték a tesztet. Éjszaka minden gyerek aludt, kipihente magát, az előző nap délutáni eredmények azonban nem változtak. Ebből a kutatók arra következtetnek, hogy a napközbeni alvás volt kulcsfontosságú a tanulási folyamatban. Ha az kimaradt, az éjszakai már nem tudta pótolni a lemaradást.

A kutatók arra hívják fel a figyelmet, hogy az óvodák és a szülők részéről tapasztalható tendencia a délutáni alvásidő megkurtítására vagy kihagyására, rossz hatással lehet a gyerekekre. „Be kell látniuk a szülőknek és az óvodáknak is, hogy az egyéb elfoglaltságok érdekében – például iskolai előkészítő foglalkozások érdekében – sem érdemes kihagyni a délutáni alvást, mivel annak nagyon fontos szerepe van a tanulásban” – mondja Spencer.

A kutatók az óvodai kísérlet után 14 gyerek alvás közbeni agyi aktivitását is megvizsgálták. Azt tapasztalták, hogy azok a gyerekek, akiknek a legjobb volt a teljesítményük a memóriateszten, több rövid és intenzív aktivitási mintázatot mutattak. A kutatók szerint ezek az aktivitások jelentik a rövid távú emlékezetből való átkerülést a hosszú távú memóriába. „Ezek a képek is megmutatják, mekkora szerepe van a napközbeni alvásnak az emlékek elraktározásában. A kisgyerekek számára igen nehéz a korábban megtanult információk visszaidézése egy teljes ébren töltött nap után, így a délutáni alvás igen hasznos a hatékony tanulás szempontjából” – erősítette meg Gareth Gaskell, a yorki egyetem pszichológus professzora.

nyest.hu – hírek

Eredeti cikk

A kijelölt francia nyelvű szöveg felolvasásához kattints a hangszóróra! Francianyelv.hu felolvasó