Csak egy idegen nyelvet tanulnak a szakközépiskolákban és szakiskolákban a diákok; ami nem felel meg a nemzeti alaptanterv követelményeinek - olvasható az oktatási tárca honlapján közzétett felmérésben. Ez messze elmaradnak az uniós célkitűzéstől is, amely szerint felnőtt korra két idegen nyelvet kell tudnia minden európai polgárnak.
A szakközépiskolákban és szakiskolákban egyetlen idegen nyelvet tanulnak a diákok, a szakközépiskolások közül is mindössze minden 10. diák tanul két idegen nyelvet - ezzel az eredménnyel zárult egy felmérés, amelyet az oktatási minisztérium honlapján tettek közzé. Ezek az adatok nem felelnek meg a nemzeti alaptantervben rögzített követelményeknek, ráadásul messze elmaradnak az európai nyelvpolitikai alapelvektől, amelyek szerint felnőtt korra az anyanyelv mellett két idegen nyelvet kell tudnia használni minden európai polgárnak.
Az európai nyelvpolitikai alapelvek szerint felnőtt korra az anyanyelv mellett két idegen nyelvet kell tudnia használni minden európai polgárnak.
A felmérés célja az volt, hogy a nyelvtanárok és a tanulók véleménye alapján, valamint osztálytermi megfigyelésekkel átfogó képet adjanak a nyelvoktatásról, a diákok nyelvtanulási lehetőségeiről. A megkérdezett diákoknak a szakiskolákban közel a harmada, a szakközépiskolákban a kétötöde tanulna két idegen nyelvet, ami egyértelműen meghaladja azt, amit az intézmények nyújtanak.
A szakközépiskolákban a diákok közel 60 százaléka angolul, 40 százaléka pedig németül tanul, a szakiskolások esetében az arány fordított: többségük a német nyelvet tanulja.
Az eredmények azt mutatják, hogy a szakiskolákban több mint kétszer annyian vannak azok, akik angolul tanulnának, mint azok, akik németül. Az angol lényegesen népszerűbb a tanulók körében, mint a német, és jelentős azok száma, akik nem azt a nyelvet tanulják, amit szeretnének.
Az intézmények többségében a nyelvtanulás körülményei megfelelőek, a diákok átlagosan 13 fős csoportokban tanulnak idegen nyelvet, többnyire megfelelő óraszámban. Az iskolák ellátottsága többnyire jó: CD-, illetve DVD-lejátszó, projektor, számítógépterem és internet szinte mindenhol van, de az óramegfigyelések tapasztalatai szerint a tanárok kevéssé használják ezeket. Sok helyen azonban nincs nyelvi szaktanterem, és az iskoláknak közel a felében hiányosnak tartják a tankönyvellátottságot.