A hazai tanügyi viták és a készülő oktatási tervezetek idején egy magyar, egyszer már eredményesen működő tanítási programról, egyszersmind átfogó rendszerről adunk tájékoztatást.
A cikk a francia Cahiers Pédagogiques "Oktatás Európában" című tematikus számában jelent meg 2006-ban. A cikk írója, Sz. Tóth Gyula a Zsolnai József által kidolgozott Értékközvetítő és Képességfejlesztő Pedagógiát (ÉKP) ismerteti. A neves szaklap, a szerkesztőségi megjegyzés szerint, örömmel adott helyet a francia nyelven megírt munkának.
A cikk magyarul olvasható: Egy magyar pedagógia az európai uniós dimenzióban = Pedagógián innen és túl. Zsolnai József 70. születésnapjára. Pápa – Pécs, 2007. Pannon Egyetem BTK. Pécsi Tudományegyetem FEEK. 2007.
Idézetek a cikkből:
Az ÉKP az emberi cselekvést nem kívánja csak egy tisztán funkcionális aspektusra leszorítani, valamint a tudományos-elméleti gondolkodást „termelékenységi kritériumok” alapján meghatározni. Amikor értéket közvetít, és képességeket fejleszt, előkészíti a személyiséget a modern világban a „versenyképességre”, de azt is vallja, hogy a szellem nem igazi célja az eldologiasodás, hanem mint Horkheimer is írja: éppen „az eldologiasodás tagadása” . Többdimenziós technikák érzékelésére és alkalmazására kell nevelni és képezni, mert nem szükségszerű, hogy a magyar is „egydimenziós ember” legyen a globalizációs rengetegben.
...
Új pedagógustudásra van szükség. Idézzük fel e helyen, mit írt Zsolnai 1992-ben: „Magyarország kis ország, rosszul működő közoktatást nem engedhet meg magának. A talpon maradásra csak akkor van esélye, ha műveltségben, munkakultúrában és teljesítményben utoléri a világ élvonalába tartozó nemzeteket.”