A világhírû francia komponista, Hector Berlioz (1803-1869) fénykorában, az 1830-as években olyan zenei nagyságok kerültek Párizs bûvkörébe, mint Chopin, Liszt és Rossini. A város a balett fõvárosának is számított, hírnevét Noverre (1727-1810) alapozta meg, majd a 20. század elején Sztravinszkij balettelõadásai öregbítették azt.
Az irodalomhoz és a színházmûvészethez hasonlóan a 19. század vége és a 20. század elsõ fele a zenében is igen termékeny korszak: Debussy, Saint-Saéns, Ravel és Bizet érzéki, elegáns és költõi kompozíciói közül talán az operák (például Bizet Carmenje, 1875) és balettek lettek a legismertebbek.
A 19. század utolsó évtizedeinek társadalmi reformerei azonban megfosztották a zeneszerzõket az állami támogatástól, sõt az iskolai tantervben is utolsó helyre számûzték a zenei oktatást: nemzedékek nõttek fel anélkül, hogy bármiféle zenei oktatásban részesültek volna.
Az 1950-es években még 30 vidéki konzervatórium létezett, ahol az oktatás konzervatív szellemben folyt, a zene legkisebb élvezete nélkül. André Malraux mint kultuszminiszter a hatvanas években semmit nem tett a helyzet orvoslására, sõt kijelentette, hogy a zene csak „másodrangú mûvészet", és a franciák „nem muzikális nemzet".
Malraux minisztersége alatt olyan méreteket öltött a zene iránt megnyilvánuló ellenszenv, hogy még Franciaország elsõ számú zeneszerzõ-karmestere, Pierre Boulez sem juthatott szóhoz saját hazájában, és új módszerének (szeriális zene) kimunkálása végett külföldre kellett távoznia.
Malraux miniszterségét követõen Pompidou némi lelkiismeret-furdalást érzett, és visszahívta Boulez-t (aki egyébként tiltakozásként addig nem tért vissza hazájába), és felkérte a modern zenetanítás újonnan alapított intézetének, az Institut de Recherche et de Coordination Acoustique (IRCAM) mûvészeti vezetésére.
Az 1977-ben megnyitott intézet sikeres vállalkozásnak bizonyult: a zenészekbõl és tudósokból álló csapat közösen dolgozza ki a zene újabb megközelítési módjait. Boulez létrehozott egy modern zenét játszó kamarazenekart, és szinte vallásos lelkesedéssel munkálkodott azon, hogy Párizst a zene nemzetközi központjává tegye. Rajta kívül még Olivier Messiaen, egy másik modern zeneszerzõ is jelentõs szerepet játszik a jelenkori zenei életben.
A zeneszeretõ Pompidou az akkor sajnálatos módon igen rossz állapotban lévõ párizsi Operát is felvirágoztatta. Hatalmas összegeket költött az Opera épületének, a neobarokk Palais Garnier-nek a felújítására.
A zeneszeretõ Pompidou az akkor sajnálatos módon igen rossz állapotban lévõ párizsi Operát is felvirágoztatta. Hatalmas összegeket költött az Opera épületének, a neobarokk Palais Garnier-nek a felújítására, mûvészeti vezetõnek pedig meghívta a híres svájci mûvészt, Rolf Liebermannt, aki az új és jelentõs pénzügyi alap segítségével visszahozta az Opera régi fényét. Liebermann nevét olyan ragyogó elõadások fémjelzik, mint Alban Berg Luluja (Chéreau rendezésében, Boulez vezényletével).
1980-as távozása után azonban a színvonal ismét visszaesett. A Palais Garnier nem alkalmas a nagyszabású modern elõadások megrendezésére. Ezért kezdeményezte Mitterrand, Lang és Boulez lelkes támogatásával a Bastille-nál létesítendõ nagy és fényûzõ operaház munkálatait, amely 1989-ben meg is nyitotta kapuit.
A Bastille Opera kibontakozását azonban számos probléma hátráltatta, nem utolsósorban a politikusok, az adminisztratív vezetõség és a zenészek között dúló, a sajtóban is sokat tárgyalt ellentétek, melyeknek következtében Daniel Barenboimot, a színház zenei igazgatóját nagy hûhó közepette el is bocsátották. A Palais Garnier-ban balettelõadások is kerülnek színre; a balettársulat vezetését 1983-ban Nurejev vette át, ami jelentõs mértékben emelte az elõadások színvonalát. Nurejev is összetûzésbe került azonban a vezetéssel, és 1990-ben menesztették.
A francia zenei élet háború utáni újjáledésében nem annyira a minõségi, mint inkább a mennyiségi tényezõ játszott vezetõ szerepet, amit az emberek lelkesedése táplál. A hiányos isleolai zenei nevelés évtizedei után az újabb nemzedékek rátaláltak Beethoven és más klasszikus szerzõk mûveire.
A franciák ismét felfedezték a saját hazájában oly sokáig elfeledett Berliozt. A mostanában zsúfolásig megtelõ koncerttermek és opera-elõadások mellett rátaláltak az amatõr zenélés élvezetére; egyre népszerûbb az ez idáig elhanyagolt karének és a hangszeres zenetanulás. 1960 óta megnégyszerezõdött a helyi vagy állami zeneiskolák (conservatoires) tanulóinak száma; mintegy kétmillió diák jár rendszeres tánc- vagy balettoktatásra.
Hogy mi ennek a jelenségnek a magyarázata? Egy zenekritikus így fogalmazott: „A háború utáni évtizedekben, majd 1968-ban a franciák csak az ideológiákkal és a társadalmi kérdésekkel foglalkoztak, és ebben a korszakban azok a mûvészeti ágak virágoztak, amelyek leginkább alkalmasak ezeknek a problémáknak a közvetítésére - az irodalom és a színház. Az emberek manapság kitérnek a politikai eszmék elõl, és saját belsõ világukat kutatják inkább. Ezért fordulnak ahhoz a mûvészethez, amely nem annyira az intellektust és a tudatot, hanem a szívet és az érzékeket örvendezteti meg." A zenei élet fellendüléséhez az állami támogatás növekedése is hozzájárul.
A francia zenei közízlés formálásában az elsõsorban komolyzenei adónak számító két állami rádióadó, a France Culture és a France-Musique is jelentõs szerepet vállalt az utóbbi években. Jacques Lang minisztersége alatt háromszorosára nõtt a zene állami támogatásának összege.
Lang ugyan bõkezû volt a szimfonikus zenekarokkal és a klasszikus operatársulatokkal is, de elsõsorban mégis a népzene kibontakoztatását tartotta szem elõtt. Több száz helyi népzenei együttes részesült elismerésben, segítséget nyújtott az amatõr énekkaroknak és fúvószenekaroknak, létrehozott egy nagy létszámú dzsessz-zenekart, és Párizsban a dzsessz- és rockkoncertek megrendezésére alkalmas stadiont építtetett; a minisztérium vaskalaposainak nagy felháborodására Lang állami támogatásban részesítette a rock- és a popzene mûvelõit is. Mindez a hagyományokkal való szakítást is jelentette, és elindított egy mai napig tartó vitát arról, hogy melyik zene része a „kultúrának" és melyik nem.
Lang kezdeményezésére 1982 óta minden év június 21-én országszerte megrendezik a zene egynapos ünnepét (Fête de la Musique): közel tízmillióan vesznek részt ezen a nagyszabású össznépi karneválon.
Lang kezdeményezésére 1982 óta minden év június 21-én országszerte megrendezik a zene egynapos ünnepét (Fête de la Musique): közel tízmillióan vesznek részt ezen a nagyszabású össznépi karneválon, ahol békésen megfér egymás mellett a szamba és a szonáta, a reggae és a rekviem, Bach és a Beatles.
Lang a modern táncmûvészetet is elõtérbe helyezte: Franciaországban ez a mûvészeti ág még 15 évvel ezelõtt is szinte ismeretlennek számított, ma viszont szerte a világon híre van a francia modern táncnak. Az országban (zömmel vidéki városokban) mûködõ 16 modern balett együttes élén olyan tehetséges fiatal koreográfusok állnak, mint Jean-Claude Gallotta, Dominique Bagoué és Maguy Marin. Az opera sorsa azonban Párizsban és vidéken sem biztató: a magas költségek miatt a legtöbb városnak fel kellett adnia a luxusnak számító állandó operatársulat mûködtetését.
Jelenleg hat állandó operatársulat létezik Franciaországban, de több városban is rendeznek idõnként opera-elõadásokat. Különösen Lyon, Strasbourg és Toulouse ápolja magas színvonalon egykori zenei hagyományait. A zenei élet felvirágoztatása Toulouse-ban a tehetséges karnagy, Michel Plasson nevéhez fûzõdik; itt egy már nem mûködõ gabonapiacot alakítottak át 3300 nézõt befogadó koncertteremmé.
A koncertteremben felléptek már világhírességek, köztük Isaac Stern és Igor Ojsztrah, és nekik köszönhetõen Beethoven a fiatal közönséget még a Rolling Stones-nál és más együtteseknél is jobban vonzotta.
Az elõadások színvonala, akár a professzionális, akár az amatõr csoportokat tekintve, meglehetõsen ingadozó, hiszen a sok évtizedes szünet után a franciáknak sokat kell még tanulniuk. Kevés az elsõ osztályú hangszeres zenész, és a legtöbb operaénekes is külföldrõl érkezik.
Hiány van jó tanárokban, aminek következtében az iskolai zeneoktatás jelenleg is nehézségekkel küzd. Az egyébként bõkezû Kulturális Minisztériumnak semmilyen befolyása nincs az Oktatási Minisztériumra, utóbbi pedig továbbra sem engedélyezi, hogy a zeneoktatás elfoglalja méltó helyét a tantervben.
A középiskolákban a zene nem kötelezõ tantárgy, amit csak néhány diák választ, kivéve az olyan iskolákban, ahol a zenét is felvették az érettségi vizsga választható tantárgyai közé. A zenetanulás tehát szinte mindenütt az iskolán kívül folyik; a zeneiskolákban magas tandíjat kérnek, ami teljességgel összeegyeztethetetlen az ingyenes oktatással büszkélkedõ francia oktatáspolitika alapelveivel.
Az általános iskolai tanítóképzésben a zene az elmúlt években kötelezõ tantárgy lett, és megkétszerezõdött az iskolai énekkarok és zenekarok száma (az 1960-as években a francia középiskoláknak csak nyolc százalékában mûködött zenekar; Nagy-Britanniában ez az arány 46 százalék volt).
Az iskolák többségében a tanári kar továbbra is óvakodik a változásoktól, és gyanakvással szemlél mindent, ami nem kifejezetten „tan"-tárgy, így a zeneoktatás ott továbbra is hiányzik. A francia zene felvirágzása nem az iskolának köszönhetõen, hanem éppen az iskola ellenére következett be.
(Bárdosi-Karakai: A francia nyelv lexikona)