Tiken Jah Fakoly új albumának megjelenése jó alkalom arra, hogy egy olyan zenei műfajról beszéljünk, amely a kontinensen gyökerezik Szenegáltól Nigériáig.
A Le Monde Afrique minden szerdán három új zenei kiadványt mutat be a kontinensről, illetve a kontinens által ihletve. Ezen a héten a reggae került reflektorfénybe, amelyről a ghánai énekes, Stonebwoy nemrég a következőket mondta:
A reggae Afrika szívében gyökerezik, alapvetően nem tartozik egyetlen karibi társadalomhoz sem, hanem az afrikaiaké, és mi sokféleképpen élvezzük ezt a zenét.
Ezek a szavak a műfaj bölcsőjének tartott Jamaikában nagy port kavartak, de azt is mutatják, hogy a kontinens képes volt a sajátjává tenni ezt a zenét.
TIKEN JAH FAKOLY: "HOVÁ MÉSZ?"
És tizenegyet Tiken Jah Fakolyért! November 4-én, pénteken jelent meg a Bamakóban élő elefántcsontparti énekes új albuma, a Braquage de pouvoir (Hatalomrablás). 54 évesen az afrikai reggae eme oszlopos tagja továbbra is ugyanolyan hatásosan ismétli meg a szívéhez közel álló témákat, mint valaha: kritizálja a hatalomhoz ragaszkodó vagy azt leszármazottaiknak továbbadó államfőket, figyelmeztet a bevándorlás veszélyeire vagy a vallás nevében elkövetett visszaélésekre, siratja Afrika kiaknázatlan lehetőségeit...
Egyetemes üzenet - és nem reménytelen -, amelyhez számos vendég, például a jamaicai Winston McAnuff és a mali Amadou & Mariam is csatlakozott.
"TWO POCKETS", A META & THE CORNERSTONES-TÓL
A reggae Szenegálban is otthonra talált, ahol elvegyült a "baye fall", a mouridizmus tanítványainak világában, akik raszta hajjal és Ahmadou Bamba, e szúfi testvériség alapítójának portréjával a nyakukban járnak.
Bár az Egyesült Államokban él, Meta Dia ebből a hagyományból merít, hogy zenéjét bölcsességgel és spiritualitással töltse meg, ahogy az a szeptember közepén megjelent Two Pockets című videoklipben is látható, amely a 2021 szeptemberében The Cornerstones nevű együttesével megjelent Dia című albumról származik. Ez az album, amely hű a Rasta-elvekhez, békére, szeretetre és egységre szólít fel az olyan gonoszságokkal szemben, mint a rasszizmus, a szegénység, a háború és a környezetszennyezés.
"I DUPE (HÁLAADÁS)", TEMI OYEDELE & ADRIAN SHERWOOD
Végül a reggae is nőneműként ragozódik az október közepén megjelent Dub No Frontiers című kollektív albumon, amelyet a brit producer, Adrian Sherwood kezdeményezett, hogy megmutassa, ez a műfaj nem csak a férfiaknak van fenntartva. Tíz művésznek küldött kompozíciókat a világ minden tájáról, és arra kérte őket, hogy adjanak elő egy általuk választott dalt az anyanyelvükön.
A zenészek között, akik válaszoltak a felhívásra, három afrikai volt: a tunéziai Neyssatou, aki Bob Marley War című dalát dolgozza fel arabul, az eritreai Saba Tewelde, aki hazájának himnuszát énekli, és a Lagosban élő nigériai Temi Oyedele, akinek I Dupe (Thanks Giving) című dalát yoruba nyelven énekli.