Bienvenu sur www.francianyelv.hu   A kijelölt francia nyelvű szöveg felolvasásához kattints a hangszóróra! Bienvenu sur www.francianyelv.hu GSpeech

Hogy az Oroszországban lezajlott forradalom hatással volt-e Citroën politikai beállítottságára, azt nem lehet tudni, de elsõ autómobilját, az 1919-ben elkészített „A” típust bal oldali kormánnyal szerelte föl. Citroën 1912-ben Amerikába utazott, ahol találkozott Henry Forddal, akinek futószalagos gyártási technológiája mély benyomást tett rá. Citroën konstruktõri és üzleti vénája mellett kiváló reklámkommunikációs szakember is volt, bevezette a hitelre való vásárlást, és 150 ezer, a cég emblémáját viselõ „KRESZ-táblát” bocsátott a hatóságok rendelkezésére. Gondolva a jövõ nemzedékére, több mint kétmillió pedálos és modellautót készített a gyermekek számára, melyek pontos kicsinyített másai voltak a „papa” autójának. Úgy látszik, Henry Ford is tett egy tanulmányutat Franciaországban, ahol 1928-ban fiókvállalatot nyitott, és kétszer annyi bért kínált a munkásoknak, mint a Citroën.

Az 1929-ben kezdõdõ gazdasági világválság azonban már túl nagy akadálynak bizonyult a fogaskerekek között. Azok a vásárlók, akik autót szándékoztak venni, nehéz helyzetbe kerültek, s így az autógyárak is. Franciaország egyik büszkeségét, a Citroën mûveket csõdeljárás alá vonták, az új tulajdonos, Pierre Michelin azonban lendületbe hozta a céget. Egy olyan kis kocsi tervezésével bízta meg a mérnököket, amely rossz úton is úgy tud egy halom tojást elszállítani, hogy azok nem sérülnek meg. Így született meg a francia népautó, a 2 CV, melyet kedves formája miatt csak „kacsának” becéztek. A hivatalos bemutatót azonban elsöpörte a második világháború, így az csak 1948-ban került a szalonokba. A vidéki és a városi vásárlók körében is rendkívül népszerû „kacsa” óriási siker lett – gyártásával csak 1990-ben álltak le.

1955-ben egy olyan újdonsággal lepték meg az autósokat, amely forradalmi változást hozott a rugózási komfort területén. A párizsi világkiállításon bemutatott DS-szériát a köznyelvben csak „légrugózásként” emlegetett technikával szerelték föl, amely terheléstõl független padlószintet, emelhetõ és süllyeszthetõ hasmagasságot biztosított. A kiállításon még aznap 12 ezer (!) autót adtak el. A rugózást, a kuplungot, a sebességváltót és a fékezést vezérlõ hidropneumatikus rendszer hosszú évekig az autószerelõk rémálma volt. Egyszer egy DS-modell mentette meg a francia államfõ, de Gaulle tábornok életét. A Petit Clamart-i merényletben, annak ellenére, hogy szétlõtték az elnöki kocsi gumijait, a légrugózásnak köszönhetõen útját tovább tudta folytatni, biztonságos távolságba menekítve az elnököt a terroristák golyói elõl. 1974-ben a Citroën PSA néven közös vállalatot alapított a Peugeot-val, hogy együttes erõvel feleljenek meg az autóipar új gazdasági kihívásainak.

A felolvasó használata

A honlapon található francia nyelvű szövegeket a beépített program felolvassa, ha kijelölöd a szöveget az egérrel. Ha nem tudod hogyan kell, nézd meg ezt a videót: 

Állásajánlatok
Bíró Ádám könyvei

Vive la langue française!

Oublie ton passé,
qu`il soit simple ou composé,
Participe à ton Présent
pour que ton Futur
soit Plus-que-Parfait !

A kijelölt francia nyelvű szöveg felolvasásához kattints a hangszóróra! Francianyelv.hu felolvasó