Bienvenu sur www.francianyelv.hu   A kijelölt francia nyelvű szöveg felolvasásához kattints a hangszóróra! Bienvenu sur www.francianyelv.hu GSpeech


Parcours 2014 en 3D / The 2014 route in 3D by tourdefrance

Azt már megszokhattuk, hogy a háromhetes kerékpáros körversenyen, amennyire csak lehet „eladják” magukat a rajtra, így a legnagyobb ilyen, a Tour de France sem véletlen, hogy nem francia földről indul. Az elmúlt évtizedben kerékpárőrültté változott briteknek, 2014-ben újra lehetőségük nyílt fogadni a Tour mezőnyét, három szakaszra is. Ha már arra jár a mezőny, akkor legyen igazán emlékezetes, így a szervezők talán kissé túllőve a célon, nem csak hegyekkel tűzdelt nehéz, de szűk és veszélyes utakat választottak az etapokhoz. Igaz, Angliában nem is nagyon van más.

Póker a brit Liege-en, majd a francia kockakövek

A kerékpáros szakma egyetért abban, hogy évtizedek óta nem volt ilyen nehéz a Tour első hete, mint amilyen most lesz. Az első három „horror-brit” nap után, az ötödik etapon ráadásként bezavarják a pelotont a Párizs-Roubaix ismert kockaköves szektoraira, a befutó pedig az ezek közül legnehezebb, az Arenberg rázató mellett lesz.

Az első brit napra borzasztóan készül a hazai terepen versenyző Mark Cavendish, hiszen papíron sprintereknek szól az etap, de ha figyelmesen megnézzük a lenti videót (melyen egy kedves motoros sporttárs végigment az első szakasz útvonalán, majd 100 km-es sebességre gyorsítva töltötte fel), láthatjuk, hogy egy méter egyenes nincs a pályában és teljesen lutri, hogyan alakul a szakasz. A szűk, kanyargós utak között gyakori az egysávos, itt a mezőny nagyon megnyúlik majd, aki defektet kap vagy esik, annak különösen nehéz lesz visszazárkózni.

Jól szemlélteti a videó azt is, mi lesz, ha esni fog az eső, melyre Angliában szinten mindig jelentős esély van. Összefüggő, mély tócsák, láthatatlan kátyús részek és ebből kifolyólag sok dolguk a mentősöknek. A 190 km-es táv során két 3. és egy 4. kategóriás emelkedő is szerepel, majd a befutóhoz közeledve is folytatódnak a „huplik”, mely megnehezíti a sprinterek vonatainak összeállását is.

A második nap és a 3.400 méternyi mászás méltán kerül a Tour legnehezebb nyitónapja cím dobogósai közé. Nem véletlen, hogy a szokásosnál több csapat járt erre a verseny előtt, pedig az első heti szakaszokat nem szokták feltérképezni. A Giant-Shimano például a nagy tavaszi klasszikus, Liege-Bastogne-Liege-hez hasonlította a napot, ez sokat elárul. A kilenc kategorizált emelkedő (melyek többsége az utolsó 50 km-en belül szerepel) is önmagáért beszél, ráadásul az 5 km-rel a cél előtt húzódó, helyenként 25%-os Jenkin Road, kiváló támadási lehetőség. Szűk utakból itt is akad bőven, így az összetett menőknek is nagyon figyelni kell, mert közöttük is alakulhatnak ki időkülönbségek. A vas és az acél városában erős lábakra lesz szüksége annak, aki nyerni szeretne.

Papíron a harmadik nap tűnik a legkönnyebbnek, 155 km után Londonban, a festői Buckingham palota előtt lesz a befutó.

Bringásbarát kőfalak

Yorkshire régió, ahonnan a Tour indul, három korábbi közigazgatási egység összevonásával alakult ki. Az északi dombok vad szépségű szirtjeit és szurdokait a jég faragta ki mészkőből a jégkorszakban. A görgeteg kövekből pedig a földművelésből élők rakták fel kötőanyag nélkül a földjeiket és legelőiket elválasztó derékmagas kőfalak hálózatát. A kőfalak ma is éppúgy hozzátartoznak a yorkshire-i tájhoz, mint a 19. századi gyárkémények és vidéki kastélyok. És pont ezek a kőfalak azok, melyek a kerékpáros mezőny számára a legnagyobb sérüléseket okozhatják.

„Az útvonal videója után egyértelműen kijelenthető, a pálya borzalmas. Keskeny, szüntelenül kanyargós utak, sziklafallal a két szélén. Ha bukás van, tuti a komoly sérülés ezek miatt. Mindez esővel és széllel kombinálva. Sajnos elrontják kicsit ezzel az útvonalválasztással a szervezők a Tourt, mert a favoritok egy része elhullik még Walesben. A körversenyek elején a mezőny amúgy is borzasztó ideges, sík szakaszokon is sok a bukás, itt ezt még a klasszikusokról ismert elemekkel is kombinálják. Aztán meg az Arenberg és a kockakövek. Minek viszik oda őket? Aki Angliában nem feküdt le, az majd ott? Ezeken a napokon segítséget jelenthet az összetett menőinek, egy-egy klasszikus specialista a csapatban. Azt ne feledjük, hogy a pályát itt nem ismerik, nem úgy, mint a tavaszi klasszikusokon, ahol Boonen és a többi menő azt is tudja, melyik kockakő merre billen. A szűk utakon nem fér el az összes favorit csapata plusz a sprinterek elől. Ezt mindenki tudja. A Tour első hete amúgy is mindig horror, még széles utakon is. A verseny végére hiányozni fog az a néhány nagy név, aki az első szakaszokon kiesik” – vélekedik a korábbi Tour de Hongrie győztes, Lengyel Tamás az első szakaszok pályavideója után.

Ugyanezt a véleményt erősítette meg a négyszeres Tour szakaszgyőztes, Marcel Kittel is, aki végigtekerte an angliai szakaszokat, melyet a Tour szervezők „a világ legjobb versenyzőinek szánt kihívásként” emlegetnek. A Giant-Shimano sprintere szerint az utak „nagyon veszélyesek”, nem csak a sík részeken, de a semmi közepén található hegyek utáni lejtmenetekben is. Mivel az első napon minden sprinter szeretne győzni és magára húzni a nap végén a sárga trikót, így óriási pozícióharc és kemény bukások várhatóak Leeds és Harrogate között.

Hogy valóban kiesnek e majd nagy esélyesek az elején, azt csak remélhetjük, hogy nem lesz így, de ami biztos, hogy körömrágóan izgalmas napokat láthatunk majd a július 6-án rajtoló Tour de France első hetében. Cavendish a mennybe mehet hazai közönség előtt, a favoritok közül többen komoly időhátrányba kerülhetnek és sérülhetnek le, de hogy ki viszi majd át Angliából Franciaországba a sárga trikót, ez jelenleg a legmegtippelhetetlen kérdések egyikének tűnik…

A szakaszok:
Július 5. – 1. szakasz: Leeds – Harrogate, 191 km
Július 6. – 2. szakasz: York – Sheffield, 198 km
Július 7. – 3. szakasz: Cambridge – Londres, 159 km
Július 8. – 4. szakasz: Le Touquet-Paris-Plote – Lille, 164 km
Július 9. – 5. szakasz: Ypres – Arenberg Porte du Hainaut, 156 km
Július 10. – 6. szakasz: Arros – Reims, 194 km
Július 11. – 7. szakasz: Épernay – Nancy, 233 km
Július 12. – 8. szakasz: Tomblaine – Gérardmer, 161 km hegyi befutó
Július 13. – 9. szakasz: Gérardmer – Mulhouse, 166 km
Július 14. – 10. szakasz: Mulhouse – La Planche des Belles Filles, 161 km  hegyi befutó
Július 15. – pihenőnap
Július 16. – 11. szakasz: Besançon – Oyonnax, 186 km
Július 17. – 12. szakasz: Bourg-en-Bresse – Saint-Étienne, 183 km
Július 18. – 13. szakasz: Saint-Étienne – Chamrousse, 200 km hegyi befutó
Július 19. – 14. szakasz: Grenoble – Risoul, 177 km hegyi befutó
Július 20. – 15. szakasz: Tallard – Nimes, 222 km
Július 21. – pihenőnap
Július 22. – 16. szakasz: Carcassonne – Bagnères-de-Luchon, 237 km
Július 23. – 17. szakasz: Saint-Gaudens – Saint-Lary-Soulon (Pla d’Adet), 125 km  hegyi befutó
Július 24. – 18. szakasz: Pau – Hautacam, 145 km hegyi befutó
Július 25. – 19. szakasz: Maubourguet Pays du Val d’Adour – Bergerac, 208 km
Július 26. – 20. szakasz: Bergerac – Périgueux, 54 km egyenkénti időfutam
Július 27. – 21. szakasz: Évry – Paris, 136 km

A felolvasó használata

A honlapon található francia nyelvű szövegeket a beépített program felolvassa, ha kijelölöd a szöveget az egérrel. Ha nem tudod hogyan kell, nézd meg ezt a videót: 

Bíró Ádám könyvei

Vive la langue française!

Oublie ton passé,
qu`il soit simple ou composé,
Participe à ton Présent
pour que ton Futur
soit Plus-que-Parfait !

A kijelölt francia nyelvű szöveg felolvasásához kattints a hangszóróra! Francianyelv.hu felolvasó